Tak – Volkswagen California to fabrycznie zbudowany samochód kempingowy (kampervan) oparty na bazie VW Transporter/Multivan . Ma podnoszony dach i pełne wyposażenie kempingowe (składane łóżka, kuchenka, lodówka itp.), dzięki czemu po rozłożeniu służy jako „dom na kołach”. California od 2003 roku jest produkowana specjalnie do celów turystycznych i wolnościowego podróżowania, co czyni ją charakterystycznym reprezentantem segmentu kamperów.
Liczba miejsc siedzących zależy od wersji:
– California Beach (podstawowa) – 6 miejsc siedzących (rejestracja jako osobowy).
– California Beach Tour / Beach Camper – 5 miejsc siedzących.
– California Coast i Ocean – po 4 miejsca siedzące (w Ocean opcjonalnie do 5).
Przykładowo nowy model Beach ma sześć foteli, natomiast bardziej wyposażone wersje (Tour/Camper) – pięć. Coast i Ocean są typowo 4-osobowe. (Uwaga: w niektórych wersjach można opcjonalnie dodać dodatkowe siedzenia dziecięce lub wysuwane, ale standardowa homologacja podaje powyższe liczby.)
Zależnie od wersji, California może zapewnić od 2 do 4 miejsc do spania dla osób dorosłych:
– California Beach – tylko 2 miejsca do spania (łóżko w namiocie dachowym).
– Beach Tour / Beach Camper – bazowo 2 osoby do spania (łóżko dachowe), opcjonalnie można mieć też wysuwane łóżko dolne (też dla 2 osób) – razem 4.
– California Coast i Ocean – stałe wyposażenie w dwa łóżka (dach i podłoga), łącznie 4 miejsca do spania.
Podsumowując, podstawowa Beach zapewnia spanie dla 2 osób, a wersje z rozkładanym dolnym łóżkiem (Camper/Coast/Ocean) pozwalają na spanie dla 4 dorosłych osób. Warto również zaznaczyć że w przypadku dzieci, liczba ta może okazać się większa.
Ceny zależą od wersji wyposażenia i silnika. Nowa California (2025) zaczyna się od około 271 830 zł (wersja Beach z silnikiem 2.0 TDI 150 KM). Przykładowo:
– California Beach (2.0 TDI 150 KM) – od 271 830 zł netto.
– Wyższe wersje (np. Ocean 2.0 TSI 204 KM) – do ~362 850 zł.
Średnio można przyjąć, że podstawowy model startuje poniżej 280 tys. zł, a wersje Ocean czy eHybrid sięgają ok. 350–360 tys. zł. Więcej ofert można znaleźć na portalach dealerskich (np. zimnyauto.pl – nasze ogłoszenia) oraz w oficjalnym cenniku VW.
Ceny VW Grand California (kampera na bazie Craftera) zaczynają się od ok. 318 000 zł netto. To dotyczy modelu Grand California 600 (2.0 TDI 163 KM, FWD). Dla porównania:
– Grand California 600 (FWD) – ~318 000 zł.
– Grand California 680 (FWD, większy) – ~ 324 000 zł.
– Wersje 4MOTION (napęd 4×4) są droższe, np. GC 600 4MOTION – ~336 000 zł, GC 680 4MOTION – ~340 000 zł.
Dokładne ceny zależą od pakietu wyposażenia i napędu (FWD vs 4MOTION). Polecamy sprawdzać oferty i gotowe konfiguracje u dealera (np. na zimnyauto.pl mamy dostępne oferty na Grand California).
VW Caddy California to kompaktowy kamper na bazie Caddy. Jego cena startuje od 131 440 zł netto (wersja podstawowa, bez VAT), co daje około 161–162 tys. zł brutto. W tym zakresie cenowym oferowana jest maksymalna moc do 122 KM. Ostateczna cena zależy od wersji (krótka/Maxi), pakietu wyposażenia i opcji dodatkowych.
Spalanie VW California zależy od silnika:
– 2.0 TDI (150 KM) – WLTP około 6,5–7,4 l/100 km (średnie).
– 2.0 TSI (204 KM) – WLTP około 8,9–9,6 l/100 km.
– 1.5 TSI eHybrid (245 KM, plug-in) – nominalnie 0,8 l/100 km (połączenie elektryka i spalania przy pełnej baterii).
Podsumowując, dieslowski Cali zużywa średnio 6–7 l/100 km, benzynowy około 9 l/100 km (zmienne w zależności od stylu jazdy i wersji).
Grand California 600 (2.0 TDI 163 KM, napęd przedni) według danych WLTP zużywa około 11,3 l/100 km w cyklu mieszanym. W cyklu miejskim to ok. 12,4 l/100 km, na trasie ok. 9,9 l/100 km. W praktyce przy autostradowych podróżach spalanie wynosi zwykle 10–12 l/100 km. Większy model 680 oraz wersje 4MOTION mogą mieć minimalnie wyższe zużycie.
Testy pokazują, że Caddy California (2.0 TDI 122 KM) jest bardzo ekonomiczny jak na kampera. Jego zużycie wg. WLTP wynosi średnio pomiędzy 5,4 l/100 km a 6,9 l/100 km, co plasuje Caddy California jako bardzo oszczędny mini kamper.
Grand California to dużo większy, pełnoprawny kamper na bazie Volkswagena Craftera (dłuższy i wyższy), zaprojektowany na kempingowe wyprawy na dłuższe pobyty. Najważniejsze różnice:
– Rozmiar: Grand jest ok. 6–6,8 metra długości (w zależności od wersji 600/680) i ok. 3,09 m wysokości, podczas gdy zwykła California ma ~5,17 m długości i ~1,94 m wysokości.
– Wnętrze i wyposażenie: Grand California ma pełną łazienkę (toaleta z prysznicem), ogrzewaną wodę, klimatyzację postojową (opcja), dużą lodówkę z zamrażalnikiem (70 l) oraz rozbudowany aneks kuchenny (dwupalnikowa kuchenka, zlew, dodatkowy blat roboczy). Zwykła California (Beach/Coast/Ocean) tego nie ma – ma jedynie dwupalnikową kuchenkę turystyczną i niewielką lodówkę (lub opcjonalną), brak łazienki (tylko zewnętrzny prysznic w Coast/Ocean).
– Przeznaczenie: California (na bazie Multivana/Transportera) jest bardziej kompaktowa i uniwersalna – można ją traktować jak duży rodzinny van, często zabrać na codzienny dojazd. Grand California to pojazd stacjonarny (wagon kempingowy) – waży prawie 3,5 tony, nie zmieści się w klasie B (poza wersją 3,5t), zabudowa jest stała. Grand przeznaczony jest głównie na kemping – jeździ się nim przede wszystkim do celu, a na miejscu stawia się go na parceli.
– Komfort: W Grandzie można naprawdę stanąć wyprostowanym (wysoki dach), wygodnie gotować przy dużym stole, korzystać z toalety/prysznica i mieć prawie domowe warunki. W zwykłej Californii przestrzeń jest bardziej ograniczona (wietrzenie dachowe, mniejsza kuchnia) i część elementów (np. dach) jest wykonana z materiałów (łatwiej jest więc np. odprowadzać zimno).
Podsumowując, Grand California to „pełny” kamper z łazienką i większą przestrzenią mieszkalną, podczas gdy zwykła California to kamper-van (mniejszy, lżejszy, bez toalety).
Nie – standardowa California (Transporter/Multivan) nie ma wbudowanej toalety we wnętrzu. Warianty Beach/Coast/Ocean dysponują co najwyżej zewnętrznym prysznicem i źródłem wody, ale nie posiadają toalety chemicznej ani pełnej łazienki. Jeśli potrzebna jest toaleta i prysznic wewnątrz, trzeba wybrać Grand California lub zabrać ze sobą przenośną toaletę (kasetową) jako wyposażenie dodatkowe
Tak. W naszych salonach California Center oferujemy możliwość wynajmu kampera – jeśli tylko odpowiedni egzemplarz jest dostępny w salonie, klient może zrobić jazdę próbną lub nawet wynająć samochód, aby przetestować go przed zakupem.
Gabaryty Californii są bardzo zbliżone do Transportera, jednak nie bazuje bezpośrednio na nim tylko na nowym Multivanie. W praktyce nowa California nie jest „większym” pojazdem niż Transporter – różni się nieznacznie długości, szerokością i wysokością.
California Ocean i Coast są wyposażone w zewnętrzny natrysk (prysznic kempingowy) przy zlewie kuchennym, który pozwala brać szybki prysznic na zewnątrz kampera. Jednak nie ma wewnętrznego prysznica – żadna wersja Californii nie ma zabudowanej kabiny prysznicowej we wnętrzu. Pełny prysznic wraz z toaletą to wyłącznie domena Grand Californii.
Tak – VW California (na bazie Transportera/Multivana) jest dopuszczona do ruchu jako pojazd o masie całkowitej poniżej 3,5 t i mieści się w kategorii B. Standardowa Masa całkowita (DMC) Calizny nie przekracza 3,500 kg, więc każdy kierowca z prawem jazdy kat. B może nią jeździć. W przypadku Grand California sprawa jest inna: standardowo Grand ma DMC ok. 3 880 kg (Grand California 600), co wymaga uprawnienia kat. C. Istnieje jednak wersja Grand California o DMC 3,5 t, którą będzie można prowadzić na kat. B.
Tak, ale z pewnymi ograniczeniami. California ma kilka cech ułatwiających jazdę zimą (m.in. ogrzewanie postojowe do doposażenia, opcjonalne podgrzewane fotele, dodatkowy grzejnik w wersji Ocean). W wersji Ocean zamontowano dodatkowy grzejnik podnoszący komfort w chłodne miesiące. Posiada też funkcję nadmuchu ciepłego powietrza na przednią część kabiny, co pomaga zwalczać skraplanie.
Jednak California ma ograniczenia: jej górna część nadwozia to materiałowy (brezentowy) dach, co oznacza słabszą izolację termiczną niż w twardych kamperach. W praktyce oznacza to, że przy bardzo mroźnej pogodzie można odczuwać chłód od ścian i dachu. Dlatego na zimowe wyjazdy warto dodatkowo stosować ocieplające nakładki (tzw. “roofliner”), dbać o szczelność okien (istnieją dodatkowe nawiewniki), oraz korzystać z opcjonalnego ogrzewania postojowego (np. Webasto) i innych źródeł ciepła. Podsumowując: tak, California może jeździć zimą – zwłaszcza wersje z dodatkowymi ogrzewaczami – ale wymaga to pewnych przygotowań ze względu na jej konstrukcję.
Tak, w zależności od wersji:
– California Coast i Ocean – mają zabudowany, rozbudowany aneks kuchenny: w skład wyposażenia wchodzą kuchenka gazowa (zazwyczaj dwupalnikowa), zlew z bieżącą wodą, elektryczna lodówka (Ocean – 70 l) i zasobnik świeżej wody. Wersja Ocean dodatkowo posiada większą lodówkę z zamrażalnikiem.
– California Beach (podstawowa) – nie ma stałej zabudowy kuchennej. Można wstawić przenośną, jedno-/dwupalnikową kuchenkę gazową w kabinie, a lodówkę zabudowuje się osobno (często pod fotelem pasażera).
– California Beach Camper (Tour) – wyposażona jest we wysuwaną minikuchnię z tyłu pojazdu (1-palnikową kuchenkę gazową), a lodówka nie jest na stałe zabudowana (w zależności od wersji montuje się lodówkę turystyczną).
Podsumowując: Coast i Ocean mają stałą kuchnię z wbudowaną lodówką i zlewem, natomiast Beach ma jedynie niewielką kuchenkę przenośną, a Beach Camper dodatkowy moduł kuchenny wysuwany z bagażnika.
Tak – w California przewidziano miejsca siedzące z pasami bezpieczeństwa, często z montażem ISOFIX. Oznacza to, że można bezpiecznie przewozić dzieci na fotelikach samochodowych. Należy oczywiście przewozić dziecko w odpowiednim foteliku i zapiętym pasem. Praktycznie we wszystkich wersjach można więc podróżować z rodziną, a liczba miejsc odpowiada podanej wyżej liczbie osób.
- VW California: długość 517,3 cm, szerokość 194,1 cm, wysokość 197,2 cm.
- VW Grand California 600: długość 598,6 cm, szerokość 204,0 cm, wysokość 309,4 cm. (Wersja Grand 680 mierzy ok. 683,4 cm długości – jest to wariant 68, o takim samym rozstawie osi jak 600 i nawet wyższy dach.)
Dla porównania, zwykły Transporter ma ok. 5,0 m długości i 1,99 m wysokości. California jest więc minimalnie dłuższa i niższa, zaś Grand California znacznie dłuższy i dużo wyższy (powyżej 3 m) niż standardowy samochód osobowy czy van.
Większość standardowych miejsc parkingowych ma wymiary około 5,0–5,5 m długości. Nowa California (5,173 m) jest niewiele dłuższa niż typowe 5,0 m miejsca, więc zwykle mieści się na standardowe miejsce (można zdjąć lusterka lub wjechać nieco głębiej, by zakończyć na zakręcie). Należy jednak uważać, gdy miejsce parkingowe jest krótsze (np. ok. 4,8 m) – wtedy może wystawać zbyt daleko. Natomiast Grand California (ok. 6–6,8 m) nie zmieści się na typowym miejscu.
- Beach – wersja bazowa z podnoszonym dachem; bez stałej zabudowy kuchni i prysznica. Posiada 6 foteli, dach ręczny (lub hydro-pneumatyczny w lepiej wyposażonych wersjach), dwie jednopunktowe bramy wejściowe i jedną kabinę sypialną (łóżko dachowe). Lodówka jest tylko opcjonalna (przenośna).
- Beach Coast – rozszerzona wersja z funkcjami typowego kampera: zabudowany aneks kuchenny z lodówką i zbiornikiem wody oraz zewnętrzny prysznic. Ma 5 miejsc siedzących, dach manualny, pozwala na 4 osoby do spania (łóżko dachowe i opcjonalne dolne).
- California Ocean – najbardziej luksusowa wersja; zawiera wszystko, co Coast, plus dodatkowy grzejnik w przedziale mieszkalnym oraz schowek dachowy nad kabiną. Posiada seryjnie klimatyzację postojową (we współpracy z zewnętrznym zasilaniem), 5 miejsc siedzących i 4 miejsca do spania. Ocean zapewnia najwyższy komfort: ma ogrzewanie elektryczne dolnych części, termiczną izolację ścian i oczywiście pełne wyposażenie kuchni i sypialni.
Podsumowując: Beach to najprostszy camper-van, Coast dodaje pełną kuchnię (lodówka, zlew, prysznic zewn.), a Ocean jeszcze dodatkowe udogodnienia (grzejnik, większy schowek).
Wyposażenie w 4MOTION zależy od wersji: w nowym modelu California jedyną dostępną opcją 4×4 jest wariant eHybrid (1.5 TSI 245 KM) – ten fabrycznie ma układ 4MOTION. Silniki TDI i TSI w Californii (Transporter) są standardowo z napędem na przednie koła. W przeszłości modele Beach/Coast można było opcjonalnie zamówić z 4MOTION, ale w najnowszej generacji oferuje się to tylko dla hybrydy (ze względu na silnik elektryczny w tylnej osi).
W Grand California natomiast dostępne są wersje z napędem na 4 koła (4MOTION) – np. Grand California 600/680 w wariantach 4MOTION mają silnik 2.0 TDI z dołączanym napędem na tylną oś.
Dostępność kamperów Volkswagen California zależy od aktualnych stanów magazynowych. Część egzemplarzy może być dostępna od ręki w naszym salonie California Center, natomiast inne oferujemy z terminem realizacji zgodnym z zamówieniem fabrycznym. Aktualne oferty dostępnych modeli można sprawdzić na naszej stronie internetowej: zimnyauto.pl.
Oczywiście – VW California można zamówić w wybranej wersji (Beach, Coast, Ocean) i z bogatą gamą opcji. W California Center nasi doradcy pomogą dobrać idealną konfigurację: wybór silnika, kolor, sprzętu kempingowego (rodzaj łóżek, kuchenki, ogrzewania, itp.) i akcesoriów. Jak deklaruje Volkswagen – każdy dealer „znajdzie rozwiązanie odpowiednie dla Twoich potrzeb”, a konfigurator VW pozwala indywidualnie skomponować wyposażenie.
Tak. Nasz autoryzowany salon California Center świadczy pełny serwis serwis techniczny California: przeglądy, konserwację i naprawy pojazdu, jak również serwis wyposażenia kempingowego (zabudowy, urządzeń itp.). Dodatkowo oferujemy szeroką gamę akcesoriów i uzupełnień do kamperów: od podstawowego sprzętu kempingowego (butle gazowe, naczynia, moskitiery) przez bagażniki rowerowe, stoliki/kosze. Nasz doradca zawsze pomoże dobrać potrzebne akcesoria na wakacje, a California Center to również miejsce zakupu oryginalnych części zamiennych VW.
Fabrycznie Volkswagen nie montuje paneli słonecznych na California. Jednak w ofercie dostępne są zestawy fotowoltaiczne do dobudowania – dealer California Center może zamontować opcjonalny panel solarny na dachu lub przyczepić zestaw na tylnej klapie.
Tak, wszystkie kampery VW California mają gniazdo zewnętrznego zasilania 230V. Podłącza się je do prądu na kempingu (zasilania CEE) i pozwala to naładować dodatkowe akumulatory oraz zasilać urządzenia (lodówkę, oświetlenie, gniazda 230V w kamperze). Na przykład w wersji Beach Tour jest gniazdo 230V do ładowania akumulatorów. Podsumowując – wystarczy podłączyć kabel z kempingu, by zasilić Californię jak zwykły kamper.
Tak. Nowe Volkswageny California (również Grand California i Caddy California) objęte są standardową gwarancją fabryczną VW. W czasie gwarancji wszelkie usterki fabryczne naprawiane są bezpłatnie w autoryzowanej sieci VW. Poza gwarancją również można skorzystać z serwisu w California Center – oferujemy przeglądy pogwarancyjne, wymiany materiałów eksploatacyjnych oraz fachowy serwis kamperowy.